فن ساخت و سازفن مدیریت پروژه

چگونه مدیران ساختمانی را ارتقا دهیم؟

ساخت و ساز ایران : تصور کنید به تازگی از یک کنگره LCI برگشته اید، یا یک کنفرانس وبلاگ ساخت و ساز ناب، یا برخی از آموزش های ناب دیگر. شما هیجان زده، پرانرژی و امیدوار به آینده هستید. در نهایت، شما قادر خواهید بود قدم بعدی را بردارید، پروژه خود را بهبود بخشید و ضایعات را کاهش دهید. اکنون هیچ چیز نمی تواند شما را متوقف کند. تا اینکه روز بعد به پروژه برگردید… متوجه می شوید که باید از سرپرست خود بگذرید. او خوب است، اما همیشه پذیرای ایده های جدید نیست. متوجه می‌شوید که این سخت‌تر از چیزی است که فکر می‌کردید، فقط به این دلیل که از مردم شروع می‌شود. ناامیدی شروع به ایجاد می کند زیرا اولین پاسخ به پیشنهادات شما این است: “ما به آن نیاز نداریم” و “این اینجا کار نخواهد کرد.”

حالا بیایید صندلی ها را عوض کنیم. وانمود کنید که سرپرست هستید. شما سال ها این کار را انجام می دهید، و شاید حتی برای چندین دهه، همیشه پروژه را به نحوی به موقع وارد می کنید و همیشه کنترل دارید. اکنون، یکی از اعضای تیم شما، پس از یک بار تمرین، با لحن ملایمی به شما می گوید که این کار را اشتباه انجام می دهید و فرمان و کنترل بد است. “در دنیا چه اتفاقی افتاده است؟” با خودت فکر میکنی “چرا کنترل پروژه بد است؟” واقعیت این است که سوپرها در موقعیت‌های دشوار، اگر نگوییم وحشیانه، با معاملات سرکش، بودجه‌های ناکافی پروژه، ضرب‌الاجل‌های غیرواقعی و کمبود منابع قرار می‌گیرند. آنها نه تنها باید کنترل خود را حفظ کنند. آنها از نظر مالی برای انجام این کار تشویق می شوند. هیچ کس هرگز استرس سوپر بودن را نخواهد فهمید مگر اینکه چنین بوده باشد.

بنابراین، مشکل ما اینجاست. سوپرها برای زنده ماندن باید کنترل خود را حفظ کنند و بقیه از آنها می خواهند که آن را رها کنند. چه چیز باید انجام شود؟ این پاسخ دوگانه است. آموزش بیشتر برای سرپرستانی که به مدت یک قرن عمدتا نادیده گرفته شده اند و استفاده و درک بهتر از سیستم مناسب در سایت. آنچه مورد نیاز است یک سیستم کنترل یکپارچه است نه فرمان و کنترل. کنترل یکپارچه، همکاری و تصمیم گیری یک تیم یکپارچه است که سپس با مشارکت کامل برای ایجاد کنترل، ثبات و جریان در پروژه عمل می کند. این راه است! تصمیم گیری و کنترل یک نفر راه حل نیست و همکاری تیمی با هرج و مرج در این زمینه هم نیست زیرا کنترلی وجود ندارد. شغل خوب یک شغل تمیز است. یک کار خوب سازماندهی شده است. یک شغل خوب امن، لاغر و پایدار است و یک شغل خوب مشارکت کامل دارد. بله، یک سوپر باید کنترل پروژه خود را داشته باشد، اما باید آن را با تیم و از طریق تیم انجام دهد.

برای این کار باید آموزش و آگاهی داشته باشیم. حداقل در قالب کتاب، آموزش کمی برای سرپرستان وجود دارد یا اصلاً وجود ندارد، و با این حال کتاب ها و آموزش های بی شماری برای مدیران پروژه از همه نوع وجود دارد. حتی کتاب هایی برای مهندسان میدان وجود دارد، موقعیت درست قبل از رسیدن به یک نقش فوق العاده، اما هنوز چیزی برای سرپرست حرفه ای باقی نمانده است. تا به حال! Elevating Construction Superintendents اولین بار در مجموعه کتاب هایی با عنوان “هنر سازنده”. کتاب اول که اکنون در Audible، Amazon و Kindle منتشر شده است، آموزش های اساسی را برای Superintendent ها ارائه می دهد. کتاب‌های دیگری در راه است: برنامه‌ریزی تاکت ساختمانی، مهندسین میدان ساخت و ساز و ارتقای سرپرستان ارشد ساخت‌وساز.

مفاهیم کتاب اول به Supers ها آموزش می دهد و آنها را قادر می سازد به افراد و منابع احترام بگذارند، در پروژه های خود ثبات ایجاد کنند، با یک تیم یکپارچه کار کنند و به طور مداوم پیشرفت کنند. سازندگانی که این را خوانده و اجرا کرده‌اند، پروژه‌های پاک‌تر، ایمن‌تر و سازمان‌دهی‌شده‌تر، با زمان‌بندی بهتر، و محیط‌ها و فرهنگ‌های سالم‌تر و شادتر دارند. این از درک اساسی اصول سازنده و توانایی اجرای گام به گام بر روی پروژه آنها مطابق با راهنمای کتاب می آید.

به سوپرها آموزش داده می شود:

  1. درگیر تلاش های عمدی پیش از ساخت باشید
  2. Lean را در قراردادها بنویسید
  3. بر نیروی کار پیروز شوید
  4. ابتدا تیم مدیریت پروژه را بسازید
  5. مردم را به خوبی مشرق کنید
  6. طراحی فضاهای تعاملی قابل توجه
  7. ایجاد سیستم های لجستیکی خودپایدار
  8. از سیستم های جلسه برای مقیاس بندی ارتباطات استفاده کنید
  9. تدارکات و تحویل تثبیت شده
  10. اجرای یک برنامه با کیفیت موثر
  11. سیستم تصحیح مسائل روزانه بودن
  12. یک سیستم حذف موانع را مدیریت کنید
  13. تحمل صفر را اجرا کنید
  14. و پیمانکاران درجه

سیستم کنترل یکپارچه فرض می کند که اولویت اول تیم پروژه ایجاد احترام و ثبات برای کارگران است و از آنجا، آنها می توانند به طور مداوم بهبود یابند. برای موفقیت، کارگران باید بدانند/دارند:

  1. چیزی که او در حال ساختن است
  2. نحوه نصب آن
  3. کجا آن را قرار دهید
  4. مواد
  5. تجهیزات
  6. یک محیط تمیز
  7. یک محیط امن

Last Planner System صنعت را به سمت بهتر شدن تغییر داده است. چه نوع سازندگانی وارد آن سیستم می شوند و از آن استفاده می کنند؟ پاسخ سازندگان ناب است که هنر سازنده را می شناسند. این سفر را با ما همراهی کنید تا نسل بعدی را برای پیشروی چشمگیر در ساخت و ساز آماده کنیم.

ما به نوشتن یک سری پست وبلاگ در مورد ۱۴ نکته کلیدی ذکر شده در بالا ادامه خواهیم داد. الف هم خواهم داد وبینار رایگان در مورد چگونگی ارتقای سرپرستان و استفاده از مهمترین موقعیت ما در ۳۱ مارس ۲۰۲۱. امیدوارم شما را در وبینار رایگان ببینم.

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا