عایق ضد حریقفن ایمنی در ساخت و سازفن ساخت و سازفناوری در ساخت و سازکف

آشنایی با سیستم های گرمایش از کف ساختمانهاتوضیح دهید؟

آشنایی با سیستم های گرمایش از کف ساختمانها

ساخت ویلا امروزه با بیشتر شدن جمعیت و کم شدن منابع انرژی های طبیعی، امر درست مصرف کردن انرژی بسیار بدیهی میباشد. یکی از عواملی که در کمترتلف شدن انرژی بسیار تاثیر گذار است پیاده سازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی مجتمع های مسکونی و ساختمان ها طبق استاندارها میباشد. با پیاده سازی یک سیستم گرمایشی و سرمایشی طبق استاندارهای جهانی از تلف شده انرژی جلوگیری میکنیم.

سیستم حرارتی گرمایش از کف که انتقال حرارت به صورت تشعشعی (تابشی) سهم زیادی در فرآیند گرمایشی آن دارد، در مقایسه با سایر سیستمهای حرارتی نه تنها در صرفه جویی و موثر سازی مصرف انرژی بلکه در مقوله رفاه و آسایش ساکنان ساختمان ها دارای نقاط قوت بسیاری می باشد. در سالهای اخیر ، سیستم گرمایشی از کف در کشورهای اروپائی و
آمریکا بسیار مرسوم شده است و دلیل این گسترش روزافزون موثر بودن مصرف انرژی ، توزیع یکسان گرما در تمامی سطح و فضا و دوری از مشکلات موجود در سایر روش ها ، به عنوان مثال سیاه شدن دیوارها ، گرفتگی و پوسیدگی لوله ها و… می باشد. استفاده از روش گرمایش از کف جهت گرمایش محل سکونت از دیرباز به طرق مختلف انجام می گرفته است. بطوریکه رومی ها زیر کف را کانال کشی کرده و هوای گرم را از آن عبور می دادند و کره ای ها دود حاصل از سوخت را قبل از اینکه از دودکش عبور کند از زیر کف انتقال می دادند. در سال ۱۹۴۰ نیز فردی بنام سام لویت برای این منظور لوله های آب گرم را در زیر کف قرار داد. درکشور ما افغانستان نیز درمناطق کوهستانی و سردسیر ازجمله بامیان و غزنی این روش مورد استفاده قرار می گرفته، که بیشترین مورد استفاده آن در خانه های مسکونی می باشد.

سیستم گرمایش از کف یکی از سیستم های است که از زمان های قدیم کاربرد داشته است و مردم آن زمان برای گرم نگه داشتن منازل خود از آن استفاده کرده اند. یکی از امپراطوری هایی که در این راه پیش قدم شده و از آن بهره کافی را برده است امپراطوری روم باستان میباشد.

طراحی ویلا مدرن

در حدود ۱۷۰۰ سال پیش در امپراتوری روم باستان سیستم گرمایش از کف بعنوان یک روش تامین حرارت مطلوب مورد استفاده واقع می گردید. رومیان با سوزاندن چوب و ایجاد گازهای متشعل و عبور دادن این گازها از کانالهای هوایی موجود در کف ساختمان اقدام به گرم کردن کف منازل خود می کردند . این روش مدتهای بسیاری مورد استفاده قرار گرفته است هم اکنون نیز همین سیستم گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد با این تفاوت که نحوه عمل مقداری تغییر کرده است و بجای گاز داغ از آب گرم و بجای کانالها از لوله های مخصوص استفاده می کنند . دیگر PEX امروزه با پیشرفت تکنولوژی هزینه نصب سیستم گرمایش کفی کاهش یافته است و با استفاده از لوله های مشکلات مربوط به لوله های مسی وفلزی و پلی بوتیلن را نخواهیم داشت .
مدتها در این روش مورد استفاده قرار می گرفت اما بدلیل وجود مشکلاتی مانند زهکشی آب، کم (PB) لوله های پلی بوتیلن کم جای خود را به لوله های جدید تر دادند. امروزه لوله های پلیمری جدیدی که از جنس پلی اتیلن مشبک شده می باشند مورد استفاده قرار می گیرند. که مانند لوله PB های نصب آنها بسیار آسان خواهد بود اما بخاطر ساختار مشبک آن خواص بهتری از خود نشان می دهند و مشکلات لوله های پلی بوتلین را ندارند .

به طور کلی سه نوع روش گرمایش از کف موجود است:

  • گرمایش با هوای گرم
  • گرمایش با جریان برقی
  • گرمایش با آب گرم

شما هم اگر قصد طراحی و ساخت ویلا یا ساختمان را دارید میتوانید با پیاده سازی سیستم گرمایشی و سرمایشی طبق استاندارهای جهانی از تلف شدن انرژی ها طبیعی جلوگیری و بقول معروف در این امر صرفه جویی لازم را انجام میدهید.

منبع :  ساخت و ساز

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا