فن ساخت و سازفن محوطه سازی

دلیل نشت آب در استخرها

طراحی ویلا اطمینان از عایق رطوبتی اولین قدم در طراحی و ساخت سازه بتنی ضد آب است. از آنجایی که سازه های بتنی با آهن تقویت می شوند، اهمیت این موضوع دو چندان می شود. نفوذپذیری بتن با استفاده از مواد ضد آب، نرم کننده ها و برخی از پوزولان ها مانند سیلیس کاهش می یابد.
این مواد با حل شدن در آب داخل بتن این وظیفه را انجام می دهند. این مواد همچنین باعث می شوند که بتن با آب کمتر خاصیت پلاستیکی بیشتری داشته باشد. در واقع این محصولات با کاهش تعداد و اندازه حفره های بتن به کاهش نفوذپذیری کمک می کنند. سیلیس همچنین لوله های مویین بتن را مسدود می کند و در نتیجه از حرکت آب به داخل بتن جلوگیری می کند.

جلوگیری از نشت آب از مخازن و استخرهای شنا

امکاناتی مانند استخرها و سفره های زیرزمینی همیشه در تماس مستقیم با آب هستند. به همین دلیل، عایق رطوبتی جزء لاینفک فرآیند طراحی این سازه ها می باشد. این تماس ممکن است از آب داخل استخر یا از آب های زیرزمینی زیر یا کنار استخر ایجاد شود. به همین دلیل، این سازه ها باید در برابر عوامل فیزیکی که ممکن است دوام بتن را تهدید می کنند، آب بندی و محافظت شوند.
در بتن ترک های مویرگی ایجاد می شود و آب و بخار می توانند از طریق آن به بتن نفوذ کرده و به داخل منافذ حرکت کنند.

طراحی سیستم عایق رطوبتی برای استخرهای شنا

عامل ظاهر همیشه مهمترین عامل در طراحی استخرها می باشد در حالی که برای سایر حوضچه ها مانند مخازن آب مهمترین جنبه بار روی آنها و وسایل داخل آن است. برای برخی از استخرهای خاص مانند آکواریوم، حفاظت شیمیایی به موارد فوق اضافه می شود. در هر یک از این موارد، مواد مورد استفاده برای جلوگیری از نشت آب متفاوت است و باید بر اساس کاربرد آکواریوم انتخاب شود. متأسفانه هرگونه نقص در طراحی و ساخت این تأسیسات منجر به عملکرد ناقص سیستم نشت آب و در نتیجه آسیب دیدن ساختمان می شود. به طور خلاصه می توان عوامل موثر در طراحی سیستم های عایق رطوبتی را به ترتیب زیر برشمرد:

  • – تنظیم نسبت اختلاط بتن
  • – حفاظت و جلوگیری از نشتی از طرف خارجی حوضه ها و مخازن
  • – جلوگیری از نشتی لوله ها، سیستم پمپاژ آب و سیم ها در مخازن
  • – تهیه و جلوگیری از نشت از سطوح داخلی حوضه ها و مخازن
  • – انتخاب مناسب مواد برای لایه نهایی

جلوگیری و حفظ نشت آب در حوضه ها و مخازن

حتی در صورت داشتن طرح اختلاط خوب و ساخت بتن مناسب، یکی از عواملی که می تواند بر استخرها و مخازن آب تأثیر منفی بگذارد، عوامل فیزیکی هستند. این عوامل می توانند باعث تسریع فرسودگی بتن و در نتیجه کاهش دوام آن شوند.

 از آنجایی که این عوامل متغیر هستند، لازم است سطح آب زیرزمینی (موقت و دائمی) و تاثیر آن بر بتن و دوام آن در فرآیند طراحی مورد توجه قرار گیرد. این فرآیند منجر به طراحی بهتر و دقیق تر مخازن، حوضه ها و ساخت فونداسیون می شود. افزیر با داشتن متخصصین در این زمینه آماده ارائه خدمات مشاوره ای به مجریان و کارفرمایان در این زمینه می باشد.

یکی از مهم ترین قسمت های استخرها و مخازن که نیاز به تدابیر ویژه برای جلوگیری از نشت آب دارد، سطوح استخرها هستند. فشار هیدرواستاتیک در سطح حوضه و روی سطح به حداکثر مقدار می رسد و بنابراین سیستم نشت آب این فشار را تحمل می کند.

در این صورت فشار وارده بر بتن ممکن است باعث ایجاد ترک و ترک مویرگی در آن شود. در واقع می توان گفت که کف حوضه از نظر جلوگیری از نشتی مهمترین قسمت حوضه می باشد و عملیات آب بندی در کف این مخازن حوضه ها هستند که مهمترین فرآیند بعد از شکل دهی و ریختن بتن می باشد. زیرا اگر آب بتواند به کف حوض نفوذ کند، می تواند به داخل لوله های مویین بتن نفوذ کند و کل بتن را ضعیف کند و در نتیجه عملکرد کلی سازه را تضعیف کند.

منبع : ساختمان

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا