بتنساخت و ساز بتنیفن اسکلت بتنیوبلاگ

عایق بندی پایه های ساختمان، مصالح آن و نقش آن در حفاظت تاسیسات!

ساخت ویلا عایق بندی پایه های ساختمان، مصالح آن و نقش آن در حفاظت تاسیسات

 فرآیند عایق کاری فونداسیون ساختمان از همه مهمتر تلقی می شود و پایه های ساختمان پایه ای برای تحمل خانه و طولانی تر شدن عمر آن است. عایق بندی پایه ها آهن داخل پایه ها را از زنگ زدگی محافظت می کند. با مسدود کردن منافذ و جلوگیری از رسیدن آب به آنها و عایق کاری یکی از مهم ترین ریزه کاری هایی است که بی توجهی به آن باعث بروز خسارت به ساختمان می شود.

اهمیت عایق کاری فونداسیون:

۱- ضد آب بودن خوب از بالا آمدن گاز رادون مضر برای سلامت انسان از داخل زمین به داخل خانه جلوگیری می کند.

طراحی ویلا

نوشته های مشابه

۲- عایق از بالا آمدن رطوبت به صورت بخار آب به خصوص در فصل زمستان جلوگیری می کند.

۳- عایق از نفوذ رطوبت به منافذ دیوارهای مدفون در زیر سطح زمین جلوگیری می کند که منجر به فرسایش بخشی از آن و ریزش لایه های گچ می شود.

۴- عایق از رسیدن رطوبت به بتن و در نتیجه رسیدن به آرماتور فولادی جلوگیری می کند و از زنگ زدگی محافظت می کند.

قیر نوعی چسب سیاه است و انواع مختلفی از قیر در عایق کاری استفاده می شود که می توانید بین آنها تمایز قائل شوید:

قیر اکسید شده سخت: قوام شیشه ای دارد و چسبندگی بالایی دارد و در هنگام حرارت دادن به بتن می چسبد.

قیر دمیده: کاهش نسبت هیدروژن به کربن در قیر مذاب ناشی از کاهش مقدار روغن های مایع موجود در آن با دمیدن هوا در آن است که نرمی و حساسیت آن به کشش و خمش و در نتیجه سهولت کارکرد را افزایش می دهد.

قیر اکسید شده سرد نیز منسجم است، اما می توانید آن را بدون حرارت رنگ آمیزی کنید و در انسجام با بتن سریع است.

– قیر اکسید نشده، بنابراین فقط با سیالیت در بافت آن را روی سطح نسبتاً منسجم می بینید و هر چقدر هم که صبر کنید به هیچ وجه در کنار هم نمی ماند.

معروف ترین کاربردهای آن در زمینه ساخت و ساز:

۱- عایق کاری پی و کف و سقف.

۲- سنگفرش خیابانها و معابر.

۳- حفاظت خطوط لوله زیرزمینی در برابر خوردگی.

برش پانچ چیست ؟

شاید اگر برش پانچ #سلب (#سقف و #تهداب) را یکی از مهم ترین دغدغه های هر انجنیر دیزاین بدانیم، بیراه نباشد؛ زیرا که یکی از دو عامل اصلی تعیین ضخامت سلب، همین کنترل برش پانچ است. بطوریکه در کنار سایر کنترل ها در مورد تهداب، مثل کنترل برش یک طرفه (برش قیچی کننده) و کنترل تشنجات خاک زیر تهداب، این مورد معمولا وضعیت بحرانی تری دارد.

وزن سقف قرار گرفته روی پایه ها سبب ایجاد تشنجات های برشی در سلب آن می شود. تمرکز این تشنجات ها در یک مساحت کوچک، قوه ی متمرکزی بسیار زیادی را در محل اتصال پایه به سلب به وجود می آورد. در صورتی که تدابیر مناسبی (مثل تعبیه سیخهای برشی تقویتی) برای مهار و کاهش این تشنجات ها در سلب به کار برده نشده باشد، سلب توسط پایه سوراخ شده و سقف بر سر ساکنین آن آوار خواهد شد. به این پدیده «برش پانچ» یا «برش سوراخ کننده(منگنه ای) یا برش دو طرفه» گفته می شود.

این موضوع در سلب های تخت که فاقد تیرهای مابینی هستند، از حساسیت فوق العاده ای برخوردار است. مشابه همین اتفاق در نقاط اتصال پایه باتهداب نیز ممکن است رخ دهد به طوری که وزن  طبقاتِ روی یک پایه، باعث تمرکز قوه در یک ناحیه کوچک از تهداب می گردد.

برای درک بهتر این اتفاق، سوراخ کردن کاغذ به وسیله ی یک سوراخ کن را تصور کنید که قوه ی وارده با تمرکز در نوک سوزن سبب سوراخ شدن کاغذ می شود که دقیقاً مشابه کاریست که پایه با سلب می کند. همین شباهت عملی منجر شده است که نام این دو پدیده یکسان باشد.

بدیهی است که هر چه مقدار قوه ی عکس العمل وارده از طرف پایه به سلب، بیشتر و محیط و ضخامت ناحیه ی اعمال این قوه ی متمرکز کوچکتر باشد؛ وضعیت بحرانی تری حاکم خواهد بود. لذا اکثر روش هایی که برای کنترل و کاهش برش پانچ ارائه می گردد، بر اساس همین دو موضوع پایه ریزی شده اند. . .

 راهکار های جلوگیری از ایجاد شدن برش پانچ 

🔹بالا بردن ابعاد ستون
🔹بالا بردن ضخامت سقف
🔹استفاده از کتیبه در سقف
🔹استفاده از سیخ های برش گیر در محل اتصال ستون به سقف یا تهداب

منبع :  ساخت و ساز ایران

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا