فن طراحی ساختمان

فرایند طراحی چیست ؟

به گزارش طراحی معماری : طبیعتاً فرآیند طراحی پیچیده است. اغلب شامل هزاران تصمیم است، گاهی اوقات در یک دوره چندین ساله، با وابستگی های متقابل متعدد، و تحت یک محیط بسیار نامطمئن. طراحی می‌تواند شامل تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان و تصمیم‌گیرندگان، معاوضه بین چندین معیار طراحی رقابتی با اطلاعات ناکافی، و محدودیت‌های بودجه و زمان‌بندی شدید باشد.۱.

تأثیر مرحله طراحی بر نتیجه هر پروژه از نظر فنی و اقتصادی بسیار زیاد است. در مرحله طراحی است که ایده‌ها و گمانه‌زنی‌های مشتری در یک مدل فیزیکی مفهوم‌سازی می‌شوند و نیازها و نیازهای مشتری به صورت رویه‌ها، نقشه‌ها و مشخصات فنی تعریف می‌شوند. با این حال، بسیاری از نویسندگان بیان کرده‌اند که برنامه‌ریزی و کنترل در طراحی جای خود را به هرج و مرج و بداهه‌پردازی می‌دهد، که باعث ارتباطات ضعیف، فقدان مستندات کافی، اطلاعات ورودی ناقص یا مفقود، تخصیص نامتوازن منابع، عدم هماهنگی بین رشته‌ها و تصمیم‌گیری نامنظم می‌شود.۱. به گفته تزورتزوپولوس و فورموسو۲فرآیند طراحی سنتی در به حداقل رساندن اثرات پیچیدگی و عدم قطعیت، اطمینان از کافی بودن اطلاعات موجود برای تکمیل وظایف طراحی و کاهش تناقضات در اسناد ساخت و ساز شکست خورده است. طراحی ناب به عنوان راهی برای کاهش ضایعات، عدم قطعیت غیر ضروری و بهبود تولید ارزش در مرحله طراحی معرفی شده است.

طراحی ناب چیست؟

طراحی ناب توسعه ای از تفکر ناب است که در مراحل تولید در چندین صنعت از جمله تولید، ساخت و ساز و مراقبت های بهداشتی اعمال شده است. با توجه به Emmitt و همکاران.۳حرکت تفکر ناب به سمت بالا باید پتانسیل قابل توجهی برای ارائه ارزش در کل فرآیند ایجاد کند. این به این دلیل است که بیشتر هزینه ها و بسیاری از کیفیت در یک پروژه ساخت و ساز مدت ها قبل از راه اندازی تولید بسته می شود و بنابراین فرآیند طراحی نه تنها برای “انجام درست کارها” بلکه مهمتر از آن برای “انجام کارها” بسیار مهم است. چیزهای درست. بنابراین، فلسفه ناب، با تمرکز بر به حداقل رساندن ضایعات و به حداکثر رساندن ارزش، توصیه می شود که در اولین فرصت ممکن در یک فرآیند ساختمانی به کار گرفته شود.

در حالی که Lean قبلاً نتایج قابل توجهی در صنایع تولیدی و ساختمانی نشان داده است، تفاوت آشکاری بین طراحی و ساخت وجود دارد. به گفته Ballard & Zabelle۴، طراحی دستور غذا را تولید می کند و ساختمان غذا را آماده می کند. این تمایز قدیمی بین برنامه ریزی و انجام دادن است. بنابراین، اصول ناب در طراحی ناب برای تطبیق با ماهیت فرآیند طراحی اصلاح می‌شوند. بالارد و زابل۴ طراحی را با یک مکالمه خوب مقایسه کنید، که همه با درک متفاوت و بهتری نسبت به کسانی که با خود آورده اند، از آن خارج می شوند. نحوه ترویج این مکالمه (تکرار) و تمایز بین تکرار مثبت (ارزش آفرین) و تکرار منفی (ضایع کننده) برخی از اصول اصلی طراحی ناب است. هانسن و اولسون۵ بیان می کند که تفکر ناب در طراحی حداقل دو هدف اصلی دارد: یافتن بهترین طرح برای رفع نیازهای مشتری به منظور حمایت از اثربخشی، کارایی و رضایت کاربر. و تعریف سیستم ها، سازه ها و مواد برای اطمینان از ساخت و ساز موثر و کارآمد.

طراحی ناب سه دیدگاه را برای توصیف فرآیند طراحی در نظر می گیرد (۱) تبدیل (تبدیل ورودی ها به خروجی). (۲) جریان (جریان مواد و اطلاعات در زمان و مکان). و (۳) ارزش (تولید ارزش برای مشتریان)، به جای دیدگاه سنتی تر از فرآیند طراحی به عنوان یک فرآیند تبدیل۴. «دیدگاه دگرگونی» دیدگاه غالب تولید بوده است و به بهترین شکل به عنوان «انجام کار» توصیف می‌شود. چندین روش مانند ساختار شکست کار این دیدگاه را پشتیبانی می کند. «نمای جریان» بر ارتباطات متقابل وظایف با هدف کوتاه کردن زمان انجام کار و حذف ضایعات، از جمله کاهش دوباره کاری، استفاده از رویکردهای مبتنی بر تیم برای جلوگیری از تکرارهای وقت گیر، و انتشار اطلاعات در دسته های کوچک برای اجازه دادن به کار تأکید می کند. برای بازخورد سریع اعضای تیم دیدگاه ارزش بر استفاده از تجزیه و تحلیل الزامات و محدودیت ها برای ارائه آنچه برای مشتری مهم است تأکید می کند۶. فرآیند طراحی ناب شامل هر سه دیدگاه می شود، حتی اگر هر ادراک متعامد با یکدیگر باشد (مثلاً داشتن نمای تغییر شکل تضمین نمی کند که دیدگاه جریان و ارزش در نظر گرفته شود و بالعکس). جدول ۱ زیر دیدگاه های مختلف را مقایسه می کند.

طراحی نه تنها طراحی محصول، بلکه طراحی فرآیند را نیز در بر می گیرد. طراحی محصول تعیین می کند که چه چیزی باید تولید و استفاده شود، در حالی که طراحی فرآیند نحوه تولید یا استفاده از آن را تعیین می کند. در رویکرد طراحی سنتی، ابتدا محصول طراحی می‌شود، سپس روی دیوار پرتاب می‌شود تا شخص دیگری تصمیم بگیرد که چگونه می‌توان آن را ساخت، کار کرد، تغییر داد یا نه. هدف طراحی ناب ادغام طراحی محصول و فرآیند است، به این معنی که در نظر گرفتن و تصمیم گیری در مورد نحوه ساخت و استفاده از چیزی می تواند همزمان با در نظر گرفتن اینکه چه چیزی بسازیم انجام شود۷.


منابع

۱. Freire, J., & Alarcon, LF (2002). دستیابی به فرآیند طراحی ناب: روش شناسی بهبود. مجله مهندسی و مدیریت ساخت و ساز، ۱۲۸ (۳)، ۲۴۸-۲۵۶.

۲. Tzortzopoulos, P., & Formoso, CT (1999). ملاحظات در مورد استفاده از اصول ساخت ناب برای مدیریت طراحی مجموعه مقالات هفتمین کنفرانس سالانه گروه بین المللی برای ساخت و ساز ناب (IGLC)، (ss. 335-344). برکلی، کالیفرنیا

۳. Emmitt, S., Sander, D., & Christoffersen, AK (2004). پیاده سازی ارزش از طریق مدیریت طراحی ناب مجموعه مقالات چهاردهمین کنفرانس سالانه گروه بین المللی برای ساخت و ساز ناب (IGLC)، (اس. کپنهاگ، دانمارک).

۴. بالارد، جی، و زابل، تی (۲۰۰۰). طراحی ناب: فرآیند، ابزار، و تکنیک ها. موسسه ساخت و ساز ناب.

۵. Hansen, GK, & Olsson, NO (2011). پروژه لایه ای – فرآیند لایه ای: تفکر ناب و راه حل های انعطاف پذیر. مهندسی معماری و مدیریت طراحی، ۷(۲)، ۷۰-۸۴.

۶. بالارد، جی، و کوسکلا، ال (۱۹۹۸). در دستور کار تحقیقات مدیریت طراحی. مجموعه مقالات ششمین کنفرانس سالانه گروه بین المللی برای ساخت و ساز ناب (IGLC). گوارویا، برزیل

۷. Ballard, G., Tommelein, I., Koskela, L., & Howell, G. (2002). ابزار و تکنیک های ساخت و ساز ناب. I R. Best, & G. de Valence, Design and Construction: Building in Value (ss. 227-255). آکسفورد: Butterworth-Heinemann.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا