فن ساخت و سازفن مدیریت پروژه

مفهوم زباله در ساخت و ساز های بزرگ چیست ؟

صنعت ساخت و ساز از نظر محققان به عنوان یک صنعت به کندی در حال پیشرفت است که از بهره وری پایین و عملکرد ضعیف در مقایسه با سایر صنایع رنج می برد. در طول 60 سال گذشته، صنعت بریتانیا گزارش های متعددی را با هدف بررسی عملکرد خود و پیشنهاد ابزارهای بهبود سفارش داده است.

صنعت ساخت و ساز از نظر محققان به عنوان یک صنعت به کندی در حال پیشرفت است که از بهره وری پایین و عملکرد ضعیف در مقایسه با سایر صنایع رنج می برد. در طول ۶۰ سال گذشته، صنعت بریتانیا گزارش های متعددی را با هدف بررسی عملکرد خود و پیشنهاد ابزارهای بهبود سفارش داده است. از این میان، گزارش ایگان، “بازاندیشی در ساخت و ساز”، در سال ۱۹۹۸ برای رسیدگی به نگرانی های مطرح شده توسط مشتریانی که خدمات شرکت های ساختمانی در بریتانیا را انجام می دهند، تهیه شد. و پس از آن گزارش “هرگز یک بحران خوب را هدر نده” توسط شرکت تعالی ساخت و ساز در سال ۲۰۰۹ برای بررسی پیشرفت های بعدی منتشر شد. گزارش قبلی با تاکید بر اینکه:

«مطالعات اخیر در ایالات متحده آمریکا، اسکاندیناوی و این کشور [UK] نشان می دهد که تا ۳۰٪ از ساخت و ساز دوباره کار می شود، نیروی کار تنها با ۴۰-۶۰٪ بازده بالقوه استفاده می شود، حوادث می توانند ۳-۶٪ از کل هزینه های پروژه را تشکیل دهند، و حداقل ۱۰٪ از مصالح هدر می رود… واضح – فضای زیادی برای بهبود کارایی و کیفیت به سادگی با حذف زباله از ساخت و ساز وجود دارد.۱.

اگرچه حذف ضایعات اساساً به عنوان یک محرک کلیدی برای بهبود در صنعت تولید مورد استفاده قرار گرفته است و مسلماً به دستاوردهای بزرگی منجر شده است، اما در ادبیات و عمل ساخت و ساز رایج نبوده است. ۲. مدیران ساخت و ساز برای مدت طولانی توجه خود را بر دگرگونی فعالیت‌ها متمرکز کرده‌اند، با توجه کمی به جریان فعالیت‌ها، که منجر به فرآیندهای جریان نامطمئن، افزایش تنوع بالادستی، گسترش فعالیت‌های بدون ارزش افزوده و کاهش ارزش خروجی می‌شود. در صنعت ساخت و ساز، ایده و درک «ضایعات» در میان متخصصان معمولاً با مقدار ضایعات مواد در محل مرتبط است.

در تلاش خود برای افزایش عملکرد صنعت، محققان و دست اندرکاران حرفه ای، به ویژه در جامعه ساخت و ساز ناب، به صنعت تولید به عنوان یک نقطه مرجع و به عنوان منبع بالقوه نوآوری – به ویژه تفکر ناب و اصول تولید نگاه کرده اند (شکل را ببینید. ۱). از منظر تولید ناب، فعالیت ها در فیزیک جریان تولید عبارتند از: ارزش افزوده و غیر ارزش افزوده. ارزش به معنای برآورده شدن خواسته های مشتری است. بر این اساس، زباله را می توان به سادگی به عنوان «هر چیزی که برای ایجاد ارزش برای مشتری/مشتری یا کاربر نهایی لازم نیست» تعریف کرد.

شکل ۱: ضایعات در تفکر ناب چیست؟

فعالیت‌های بدون ارزش افزوده را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: فعالیت‌های کمکی/حمایت‌کننده و فعالیت‌های غیرمولد (یعنی ضایعات) – به شکل ۱ مراجعه کنید. در انجام یک عملیات اینها برای مثال عبارتند از: فعالیت های لجستیک، فعالیت های حسابداری و برآورد هزینه، خواندن نقشه ها، تمیز کردن محل کار و غیره. از سوی دیگر، فعالیت‌های غیرمولد، آن دسته از فعالیت‌های بیهوده هستند که ضروری نیستند و می‌توانند بدون کاهش ارزش کار، از جریان تولید حذف شوند. اینها شامل هفت ضایعات Tachii Ohno (TIMWOOD) می شود: حمل و نقل، موجودی، حرکت، انتظار، تولید بیش از حد، پردازش بیش از حد، و نقص. علاوه بر این، اتلاف پتانسیل انسانی – به عنوان مثال “نگفتن، گوش ندادن” ۳، و “ساخت انجام”۴ زباله ها را نیز می توان در این دسته قرار داد.

به عبارت ساده، می توان استدلال کرد که اصطلاح فعالیت بدون ارزش افزوده برای تمایز بین زباله های ساختمانی فیزیکی موجود در محل و سایر انواع ضایعات (یعنی زباله های فرآیند) که در طول طراحی انتها به انتها، ساخت و ساز رخ می دهد، استفاده می شود. و فرآیند مدیریت امکانات شواهد تجربی ۵با پشتوانه دیدگاه های تفکر ناب، به اتلاف بیش از ۵۰% زمان ساخت اشاره می کند (شکل ۲ را ببینید)، که در آن ضایعات به عنوان هر چیزی تعریف می شود که برای ایجاد ارزش برای مشتری/مشتری یا کاربران نهایی لازم نیست. این در درجه اول زباله های فرآیندی با مقداری زباله های فیزیکی است.

شکل ۲: تجزیه و تحلیل و نمونه هایی از زباله در ساخت و ساز ۶،۷

در این پست وبلاگ مروری کوتاه بر مفهوم زباله در ساخت و ساز ارائه شده است. پست های آینده ابتکارات ناب مختلف را برای به حداکثر رساندن ارزش و کاهش ضایعات در پروژه های ساختمانی برجسته خواهند کرد. اینها شامل روشن کردن تدارکات ناقص و ترتیبات قراردادی است که مسلم تلقی می شوند و مانع کارایی و تلاش های بهبود در ساخت و ساز می شوند.

مطالب بیشتر

۱. Egan, J. (1998) بازاندیشی در ساخت: گزارش کارگروه ساخت و ساز، لندن: HMSO

۲. Koskela, L., Sacks, R. and Rooke, J. (2012) “تاریخچه مختصری از مفهوم زباله در تولید”، مجموعه مقالات IGLC-20، سن دیگو، کالیفرنیا، ایالات متحده، ۱۸-۲۰، ژوئیه، ۲۰۱۲

۳. Macomber, Hal and Howell, G. (2004) “دو ضایعات بزرگ در سازمانها: نوعی شناسی برای پرداختن به نگرانی در مورد استفاده ناکافی از پتانسیل انسانی، مجموعه مقالات برای IGLC-12، السینور، دانمارک

۴. Koskela، L. (2004) “Making-do – The Eighth Category of Waste”، مجموعه مقالات IGLC- 12، Elsinore، دانمارک

۵. Diekmann, J. E, Krewedl, M., Balonick, J., Stewart, T., and Won, S. (2004) کاربرد اصول تولید ناب در ساخت و ساز، موسسه صنعت ساختمان، گزارش شماره ۱۹۱

۶. Mossman، A. (2009) “ایجاد ارزش: راهی کافی برای حذف ضایعات در طراحی ناب و تولید ناب”، مجله ساخت و ساز ناب، ۲۰۰۹، ۱۳-۲۳.

۷. Sarhan, S., Pasquire, C. and King A. (2014) ‘ضایعات نهادی در صنعت ساخت و ساز: یک طرح کلی’، مجموعه مقالات IGLC-22، اسلو، نروژ، ژوئن، صفحات ۸۹۵-۹۰۶

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا