فن ساخت و سازمدیریت بجران

نسبت ارزش ضایعات پروژه ها در زیرساخت برزیل

این مطالعه با مشارکت Steinbock Consulting، یک شرکت مشاوره متخصص در اجرای روش‌شناسی تعالی عملیاتی در پروژه‌های ساختمانی سنگین انجام شد. این شرکت از دو تکنیک استفاده کرد که می تواند یک تشخیص اولیه در مورد ارزش افزوده در فعالیت های کف فروشگاه ارائه دهد: تجزیه و تحلیل چند تکانه و کرونو.

تجزیه و تحلیل چند تکانه

تجزیه و تحلیل چند لحظه ای (MMA) تکنیک آماری برای تعیین نسبت زمان صرف شده توسط کارگران در دسته های مختلف تعریف شده از فعالیت است. تجزیه و تحلیل چند تکانه شامل مشاهده یک طبقه فروشگاه با گرفتن منظم “عکس” از فعالیت های مشاهده شده است. در هر تصویر، تعداد کارکنانی را که در فعالیت های تولیدی یا در حال توسعه بودند، شمارش می کنیم. ما کارکنان را در سه حوزه دسته بندی می کنیم: ۱) کارمندانی که مستقیماً ارزش افزوده دارند، ۲) کارکنانی که فعالیت های حمایتی مانند حمل و نقل، جابجایی، بازرسی کیفیت (فعالیت های غیر ارزشی ضروری) را انجام می دهند، و ۳) کارمندانی که کاملاً بیکار هستند. شکل انتظار، تأخیر و کار غیر ضروری یا دوباره کاری (فعالیت های غیرضروری بدون ارزش افزوده).

تحلیل کرونو

تجزیه و تحلیل Chrono شامل ثبت فعالیت طبقه فروشگاه و متعاقباً تعیین کمیت زمان صرف شده هر کارمند در هر مرحله از فعالیت است. میزان فعالیت های ارزش افزوده و غیر ارزش افزوده بر اساس فیلم های ضبط شده محاسبه می شود.

هر دو مشاهدات، تجزیه و تحلیل چند تکانه و کرونو، با دوره‌های حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت انجام شد و در برخی موارد، کل شیفت‌ها از جمله بسیج و بی‌جهت در نظر گرفته شد. در مجموع ۱۶ فعالیت مختلف مشاهده شد. شکل ۱ مقدار زمان بر حسب دقیقه در مشاهده هر فعالیت در آن سایت های ساخت و ساز را نشان می دهد.

شکل ۱: زمان تجزیه و تحلیل هر فعالیت اصلی در سایت های ساخت و ساز (زمان بر حسب دقیقه ارائه می شود)

دو پروژه از پنج پروژه در داخل شهر (درون شهری) انجام شد. آن دو پروژه با یک دیدگاه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نتایج به صورت یک ارائه شده است. پروژه دوم بزرگراه، سوم راه آهن و چهارم خط لوله برای صنعت نفت و گاز است. آخرین پروژه یک ساختمان مسکونی است. در مجموع حدود ۴۹ ساعت مشاهدات روی آن پروژه ها انجام شد. در این دوره ۸۲ درصد با تحلیل چند تکانه و ۱۸ درصد با تحلیل کرونو مستند شده اند. شکل ۲ میزان زمان تجزیه و تحلیل انجام شده در هر پروژه را نشان می دهد.

شکل ۲: تجزیه و تحلیل سهم زمانی هر پروژه

در این مرحله مهم است که بیان کنیم که تنها فعالیت هایی که منابع را به محصولی با ارزش بالاتر تبدیل می کنند به عنوان فعالیت های ارزش افزوده طبقه بندی می شوند. به این ترتیب کارهایی با ابعاد بزرگ و حجم زیاد جابجایی و حمل و نقل مانند راه آهن و بزرگراه منجر به فعالیت های با ارزش افزوده کمتری می شود. بر اساس مشاهدات، ضایعات زیادی ناشی از آماده سازی ضعیف کف مغازه پیدا کردیم. بیکاری و حجم بالای حمل و نقل و جابجایی مستقیماً با آمادگی ضعیف برای کارهای معمول همراه بود.

شکل ۳ نشان دهنده سطح ارزش افزوده هر پروژه و شکل ۴ عملکرد هر پروژه و همچنین میانگین عملکرد کلیه پروژه ها را نشان می دهد. منطقه سبز رنگ، مدت زمانی را نشان می دهد که خدمه ارزش افزوده داشتند. ناحیه زرد نشان دهنده فعالیت های غیر ارزش افزوده اما ضروری است که نمی توان آنها را در این فرآیند حذف کرد. این فعالیت ها باید کاهش یابد. ناحیه قرمز نشان دهنده زباله است.

شکل ۳: سطح ارزش افزوده پنج پروژه

شکل ۴: سطح ارزش افزوده در هر یک از پنج پروژه

همانطور که در شکل های ۳ و ۴ مشاهده می کنید، درصد بالایی از فعالیت های غیر ارزش افزوده وجود دارد. با میانگین ۵۷ درصد، فعالیت‌های بدون ارزش افزوده بیشترین بخش پروژه را تشکیل می‌دهند. با استفاده از تحلیل کرونو و تحلیل چند تکانه مشخص می شود که حتی شرکت هایی با قابلیت های فنی بالا و تیم مدیریتی با تجربه زیاد در کارهای زیرساختی از میزان ضایعاتی که در عملیات های معمول در کارگاه های ساختمانی رخ می دهد بی اطلاع هستند. با درک سطح ضایعات موجود می‌توانیم درجه‌ای از فوریت را برای مشکل ارتقا دهیم و مدیریت را متقاعد کنیم که منابع را برای انجام اقدامات اصلاحی اختصاص دهد. این تحلیل ها نشان می دهد که در بخش زیرساخت ها چیزهای زیادی برای بهبود وجود دارد. با توجه به میزان فعالیت‌های بیهوده در مشاهدات، میوه‌های کم آویزان زیادی وجود دارند که می‌توانند با حذف فعالیت‌های بدون ارزش افزوده، فوراً به بهره‌وری منجر شوند.

منابع

۱. کوسکلا، ال (۱۹۹۲). “کاربرد فلسفه تولید جدید در ساخت و ساز”، گزارش فنی شماره ۷۲، CIFE، دانشگاه استنفورد، کالیفرنیا.

۲. هاول، جی. کوسکلا، ال. تک، دکتر (۲۰۰۰). “اصلاح مدیریت پروژه: نقش ساخت و ساز ناب”. هشتمین کنفرانس گروه بین المللی ساخت و ساز ناب. برایتون، انگلستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا