فن طراحی ساختمان

از ۰ تا ۱۰۰ اصول طراحی هتل

هتل ها مراکز اقامتی هستند که  خدمات زندگی و تفریحی زیادی را برای مهمانان، مشتریان و مشتریان خود ارائه می دهند.

اصول طراحی هتل

هتل ها مراکز اقامتی هستند که  خدمات زندگی و تفریحی زیادی را برای مهمانان، مشتریان و مشتریان خود ارائه می دهند.

الزامات معماری برای طراحی هتل

۱- موقعیت هتل: مکان با توجه به ماهیت و اهمیت هتل تغییر می کند، زیرا نزدیک به ایستگاه ها، مراکز تماس و مناطق دارای اهمیت تجاری یا تفریحی انتخاب می شود.فضاهای پارکینگ بزرگ و اختصاصی.
این سایت تا حد امکان از مدارس و درمانگاه ها فاصله دارد. توجه داشته باشید که هتل ها سود خوبی نمی دهند مگر اینکه تعداد اتاق های آنها حداقل از صد اتاق بیشتر باشد.
۲- جهت گیری هتل اتاق های مهمان به سمت شرق، غرب یا جنوب و آشپزخانه، سالن های خدمات و اتاق های کاربران به سمت شمال هدایت می شوند.
۳- ورود خودروها: ترجیحاً تردد خودروهای ورودی تا ورودی سرپوشیده اصلی ایمن بوده و عرض کافی برای حرکت ورود و خروج به این جاده داده شود.
۴- لابی ورودی هتل: لابی ورودی قلب هتل است و باید امکان دسترسی به تمامی عناصر هتل را داشته باشد و همچنین دارای پله، آسانسور و گوشه اطلاعات باشد. طول پیشخوان پرس و جو برای هر تخت ۲.۳ متر است در بیشتر موارد سرسرا یک باغ سرپوشیده تشکیل می دهد که اطراف آن سالن های مختلفی که برای مهمانان در نظر گرفته شده است مانند سالن صبحانه که ۲۵ درصد از مهمانان را در خود جای می دهد و سالن غذاخوری تشکیل می دهد. که ۵۰ درصد از مهمانان را در خود جای می دهد.کافه و رستوران باید دارای ورودی اختصاصی باشد.
۵- تالارهای عمومی: تالارهای عمومی غالباً در یک طبقه جمع شده و با پارتیشن‌های سبک از یکدیگر جدا می‌شوند که این امکان را می‌دهد تا این سالن‌ها به روی یکدیگر باز شوند تا در مواقع لزوم سالن بزرگی برای برگزاری جشن‌ها تشکیل شود. در این مورد، لازم است یک ورودی خصوصی با قسمت های پانسمان و توالت ها ایمن شود.
۶- سالن کافه تریا: اغلب در طبقه همکف قرار دارد. در برخی از شهرهای بزرگ، ساخت هتل ها فقط شامل چند سالن ساده برای صرف صبحانه و استراحت هستند، در مورد سالن های دیگر مانند رستوران، این هتل ها با رستوران هایی سروکار دارند که برای خودشان کار می کنند، در این حالت طبقه همکف به عنوان فروشگاه و نمایشگاه سرمایه گذاری می شود.
هتل‌های شهری که دارای منابع آب معدنی هستند شامل سالن‌های بزرگی هستند که تا حد امکان مشرف به باغ یا حمام هستند و در مورد هتل‌های کلاس ممتاز نیز سالن‌های بزرگ اما خصوصی‌تر برای جلسات بسته‌اند.
هتل های مسافران در بیشتر موارد شامل یک سالن صبحانه و دیگری برای غذا (ناهار یا شام) و گاهی اوقات دارای سالن های دیگر می باشد و به هر میهمان مساحتی بین ۱.۴ تا ۴ متر مربع در سالن های مشترک اختصاص داده می شود. سالن می توان در نظر گرفت که هر مکان بسته به نوع هتل ۳ بار متر مربع استفاده خواهد کرد.
۷- اتاق خواب: اتاق خواب از طبقه اول شروع می شود و اتاق های بزرگ مشرف به میدان ها یا باغ ها هستند و به سمت شرق یا جنوب می روند، در حالی که اتاق های کم عمق مشرف به باغی اندرونی هستند.


ارتفاع اتاق ها کمتر از ۲.۸ متر نیست، در سالن های مشترک، هر فضا کمتر از ۳ متر مربع و حجم هوا کمتر از ۱۲ متر مربع نیست. در اتاق خواب خصوصی، به هر نفر یک مساحت کمتر از ۶-۸ متر مربع و حجم هوا کمتر از ۲۰ متر مربع نیست.
کل مساحت مورد نیاز برای تخت بین ۳۵ تا ۴۰ متر مربع است و در مورد نسبت مساحت اتاق خواب بین ۵۰ تا ۶۰ درصد است.
۸- کمد و تخت: به گونه ای چیده شده اند که امکان استفاده مناسب از فضا را فراهم می کند و گاهی با میز آرایش ترکیب می شود و کمد در ورودی قرار می گیرد.
۹- پنجره ها: نباید در محور اتاق قرار گیرند، بلکه در طرفین قرار گیرند تا سر تخت رو به آن نباشد و چیزی جلوی آن قرار نگیرد تا مهمان بتواند آنها را باز کند و به بیرون نگاه کند. .
۱۰- وسایل: باید ساده و بهداشتی، ثابت و قابل شستشو باشد، سر هر تخت باید کلید چراغ قرار داده شود و گاهی اوقات کلیدی برای کنترل بسته شدن در اضافه می شود.کلید نگهبان و تلفن در کنار هر تخت قرار می گیرد و سیم تلفن دارای طول کافی برای حرکت با آن و در کنار میز اداری است.
کف آن از چوب ساخته شده است و می توان آن را با فرش پوشاند و کف سرویس بهداشتی با سرامیک پوشانده شده است.
چیدمان اتاق خواب در طراحی هتل:
ابعاد تخت ۱.۹۵ متر است و گاهی اوقات می توان آن را به دیوار ادغام کرد.در اتاق های کوچک می توان از آن به عنوان مبل استفاده کرد.کمد لباس، ملحفه، کفش و لباس های کثیف قرار داده شده است. در اتاق خواب با عرض حداقل ۵۰ سانتی متر و عمق ۶۰ سانتی متر و عرض آن به یک متر می رسد.
همچنین یک میز برای استفاده روزانه به ابعاد ۴۰*۴۰ سانتی متر، یک میز تحریر به ابعاد ۱*۰.۶ متر، دو عدد صندلی، یک مبل و یک میز کیف به ابعاد ۵۰*۸۰ سانتی متر و ارتفاع ۴۰ سانتی متر نیز وجود دارد. اشاره شده است که نیاز به یک آینه وجود دارد.

اصول طراحی آشپزخانه در هتل ها:

  • ترجیحا آشپزخانه در طبقه همکف جنب رستوران و سالن صبحانه و لابی باشد همچنین با راه پله و آسانسور سرویس به اتاق های خدمات در طبقات بالا متصل می شود و معمولا در مجاورت اتاق های ضمیمه و اتاق های کاربران و رانندگان
    مساحت و تعداد عناصر مختلف نسبت به نوع و درجه هتل تغییر می کند و بر این اساس، فضاهای اساسی آشپزخانه به طور کلی برای هر مهمان به شرح زیر در نظر گرفته می شود:
  • یک آشپزخانه عمومی حدود ۰.۶ متر مربع برای هر مهمان.
  • آشپزخانه و سالن صبحانه هتل به ازای هر مهمان ۰.۴ متر مربع مساحت دارد.
    مجموعا ۱ متر مربع آشپزخانه برای هر مهمان.
  • همچنین برای هر طبقه یا به ازای هر ۲۵ تا ۳۰ اتاق یک دفتر وجود دارد، علاوه بر آن یک آسانسور با تجهیزات کامل برای حمل غذا به اتاق ها اختصاص داده شده است.
  • اتاق های کاربران معمولا در طبقه آخر نیز قرار می گیرند و اگر آشپزخانه در این طبقه باشد، اتاق های کاربران در طبقه قبلی قرار می گیرند.
  • زیرزمین برای نگهداری انبار باید سرد باشد، زیرا به بخش هایی برای سبزیجات و میوه ها تقسیم می شود.
  • قسمتی که برای سیب زمینی در نظر گرفته شده باید از یک طبقه با شبکه ای از تخته های چوبی باشد و دیواره های آن به خصوص قسمت بیرونی آن تا ارتفاع ۸۰ سانتی متر با این تخته ها پوشانده شود.
    تهویه در پایه های طراحی معماری هتل ها:
    تجدید هوا در اتاق های هتل باید از ۱ تا ۵ بار در هر ساعت محاسبه شود، اما در سالن های شلوغ حجم هوای تجدید شده از ۲۰ تا ۳۰ متر مربع برای هر نفر و در سالن های غذاخوری است. تجدید از ۶ تا ۸ بار در هر ساعت و در آشپزخانه ها ۶ الی ۱۰ بار در هر ساعت با در نظر گرفتن وجود بادگیر در بالای اجاق گازها برای تخلیه گرمای ایجاد شده توسط آنها انجام می شود.

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا