فن طراحی داخلیوبلاگ

سرویس بهداشتی ساختمان چگونه است؟

ساخت ویلا  اصول طرحریزی سرویس بهداشتی ساختمان ( توالت و حمام)

اصول طراحی حمام

  1. حمام باید طراحی کاربردی داشته باشد. حمام بایستی فضایی راحت برای حرکت به صورت طبیعی و تمیز کردن خود داشته باشد و همچنین دسترسی آسان به تمام وسایل ضروری و روشنایی مناسب در آن.
  1. طراحی حمام با نگاهی به آینده. حمام خود را طوری طراحی کنید که سلیقه فعلی شما را برآورده کند و در عین حال مراقب احتمال فروش خانه خود در آینده باشید . حمام باید بگونه ای طراحی شود که حضور سالمندان و کودکان در آن براحتی صورت گیرد.
  1. یک حمام خوب بایستی فضای ذخیره سازی کافی داشته باشد.بنابراین طراح باید در طراحی فضاهای ذخیره سازی خلاقیت به خرج دهد و همچنین سعی کند تا حد امکان فضاهای ذخیره سازی را از وان دور نگه دارد.
  1. معمولاً همه حمام ها نور طبیعی ندارند، اما اگر حمام شما دارای نور طبیعی از هر منبعی است، سعی کنید از آن بهره ببرید و تا حد امکان آن را بهبود ببخشید. با این کار هزینه های مرتبط بع انرژی را کاهش می دهد
  1. تهویه مناسب را برای حمام فراهم کنید ، زیرا این یک عامل مهم است. نه تنها برای راحتی کاربر، بلکه برای حفظ حمام شما در شرایط خوب و عاری از کپک. اگر در حمام پنجره دارید، آن را تهویه ای برای حمام در نظر بگیرید.
  1. دیوارهای ضد رطوبت ایجاد کنید، زیرا در حمام رطوبت زیادی به وجود می آید، بنابراین دیوارها باید از رطوبت محافظت شوند.
Toilet cubicle in a new school building

نکاتی قابل توجه در طرحریزی حمام:

در اینجا به نکاتی که باید هنگام طرحریزی حمام به آنها توجه داشت می پردازیم:

طراحی ویلا مدرن

  • در طرحریزی، دو محدوده ی تر و خشک را در نظر بگیرید. فضای تر برای قسمت هایی مانند وان و دوش و هر قسمت دیگر از فضا که احتمال تر شدن دارند و فضای خشک برای قسمت هایی که شامل فضاهای تر نمی شوند.
  • در صورت امکان سعی کنید فضای تر و خشک کاملا از هم تفکیک شده و جدا باشند.
  • هیچ چیز آزاردهنده تر از این نیست که ده دقیقه بعد از استحمام برای مسواک زدن وارد حمام شوید و پای شما تر شود.
  • بهتر است تشناب از قسمتی که دوش و وان در آن قرار گرفته است جدا باشد تا دو نفر بتوانند همزمان به صورت مجزا از حمام و تشناب استفاده کنند.
  • برای بسیاری از افراد، استحمام زمانی برای استراحت کردن و آرامش اعصاب است. با توجه به این موضوع می توان اتاق جداگانه برای حمام در نظر گرفت.
  • آیا بالا یا پایین بردن سطح حمام از سطح زمین به مقدار جزئی می تواند به جذاب تر شدن طرح سوریس بهداشتی شما کمک کند؟
  • به خطوط و لبه های محدوده ی سرویس بهداشتی از دروازه حمام توجه داشته باشید. اگر دروازه سرویس به سمت چپ باز می شود بهتر است برای عدم وجود دید از بیرون به داخل حمام، تشناب فرنگی از دروازه سرویس دور باشد.
  • سعی کنید هنگام طرحریزی طاقچه ها یا فرورفتگی هایی در طرح خود در نظر بگیرید. از فرورفتگی ها و طاقچه ها می توان به عنوان فضای ذخیره سازی برای لوازم مورد نیاز در سرویس بهداشتی یا به نمایش گذاشتن لوازم جانبی و تزئینات (ضد آب) استفاده کرد.
  • به محل قرارگیری فضای ذخیره سازی فکر کنید. محل آویزان کردن حوله و یا دست پاک و رادیاتور یا هرنوع وسایل و تجهیزات مانند نگهدارنده ی رول دستمال تشناب، جاصابونی، شلف های دیواری و…
  • حمام باید علاوه بر فضای لازم برای قرارگیری تجهیزات، فضای کافی برای استفاده های دیگر را نیز داشته باشد. مثلا فضای کافی برای راحت باز و بسته شدن و چرخش کامل دروازه، یا فضای کافی برای پوشیدن لباس یا خشک کردن بدن بعد از استحمام.
  • حمام باید فضای ذخیره سازی و لوازم جانبی ها و روشویی مناسب داشته باشد.
  • محل قرارگیری حمام باید جایی در قسمت خصوصی خانه و نزدیک اتاق ها باشد.
  • در صورت امکان به نور طبیعی دسترسی داشته باشد.

منبع :  ساخت و ساز

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا