تاسیسات برقی و مکانیکیرپورتاژ آگهیمحصولات ساختمانی

چکش تخریب چگونه کار‌ می‌کند؟

اگر‌ می‌خواهید در مورد خرید چکش تخریب و نحوه کار آن اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد‌ می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

یکی از پرکاربردترین ابزارهای صنعتی که از برای تخریب بتن و مصالح در ساختمان سازی استفاده‌ می‌کنند چکش تخریب است. این دستگاه دارای قدرت فوق‌العاده‌ای در تخریب بوده و همین قابلیت آن را به یک ابزار بسیار کاربردی در پروژه‌های بزرگ تبدیل کرده است. این ابزار اگر چه موجب تسهیل فرآیندهای تخریب‌ می‌شود اما نحوه کار با آن بسیار حائز اهمیت است و باید پیمانکاران و کارگران ساختمان به خوبی به کار با آن مسلط شوند تا خطری آن‌ها را تهدید نکند و تخریب سازه با ایمنی کامل انجام شود.

اگر‌ می‌خواهید در مورد خرید چکش تخریب و نحوه کار آن اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد‌ می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

چکش تخریب چیست؟

چکش تخریب از جمله ابزارآلات برقی سنگین و پر قدرت است که عمدتا از آن در کارهای ساختمانی استفاده‌ می‌کنند. در واقع‌ می‌توان گفت کاربرد اصلی این دستگاه در پروژه‌های ساختمانی به منظور تخریب انواع بلوکه، بتن، سازه، سطوح غیر فلزی و دیوارهای کاشی است. البته برای تخریب سنگ‌های سنگ و آسفالت نیز از این دستگاه استفاده‌ می‌کنند. پروسه تخریب با چکش تخریب از طریق ضرباتی که به دستگاه تخریب وارد‌ می‌شود انجام‌ می‌گیرد. لازم است که اشاره کنیم در عملیات حفاری در معادن نیز چکش‌های تخریب نقش مهمی دارند و از مهم‌ترین ابزارآلات در معادن محسوب‌ می‌شوند.

نحوه کار چکش تخریب

مکانیزم کار چکش‌های تخریب به صورت چکشی و ضربه‌ای است. به این صورت که همزمان با روشن شدن موتور دستگاه مکانیزم چکشی آن نیز فعال‌ می‌گردد و دستگاه با ضربه زدن به سطح تخریب آن را انجام‌ می‌دهد. حالت دریلی چکش‌های تخریب ودریل‌های معمولی مشابه هم نیست و این چکش‌ها عملکرد دریلی چرخشی ندارد. ازاین‌رو امکان استفاده از آن‌ها برای سوراخ کردن سطوح وجود ندارد. در واقع به دلیل قدرتمند بودن عملکرد ضربه ای و چکشی این دستگاه‌ها تنها برای تخریب سطوح سخت مانند سنگ ، بتن و سیمان کاربرد دارند. به همین دلیل چکش‌های تخریب از اصلی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین ابزارها در زمینه ساخت و ساز هستند.

همانطور که اشاره شد این دستگاه به منظور تخریب سطوح سخت مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد، به همین دلیل سری دریلی آن از نوع SDS انتخاب شده است. زیرا این سری دریلی بسیار مستحکم بوده و پس از ضربه زدن به سطح به خوبی در آن‌ می‌نشیند و آن را قفل‌ می‌کند و به طور دقیق به تخریب آن قسمت‌ می‌پردازد. به دلیل همین دقت، قدرت و استحکام چکش تخریب هیچ دستگاه دیگری نمی‌تواند جایگزین مناسبی به جای آن برای کارهای سنگین تخریبی باشد.

انواع چکش‌های تخریب

چکش‌های تخریب ابزارهای قدرتمندی هستند که انواع مختلفی دارند. این ابزارها معمولا در وزن‌های ۱۵ الی ۲۰ کیلوگرم تولید‌ می‌شوند و قدرت آن‌ها بر اساس واحد تعداد ضربه در دقیقه و ژول سنجیده‌ می‌شود. به طوری که هر چقدر تعداد ضربه‌ها و قدرت ژول چکش بیشتر باشد از قدرت تخریب بالاتری برخوردار است. ازاین‌رو کاربران هنگام خرید چکش تخریب به میزان قدرت چکش و مدل آن و نوع کار خود باید توجه نمایند. به طور کلی چکش‌های تخریب به سه دسته زیر تقسیم بندی‌ می‌شوند.

چکش تخریب الکتریکی

نیروی مورد نیاز این چکش‌ها از طریق برق شهری تامین‌ می‌شود و معمولا از آن برای تخریب سازه‌های بتنی استفاده‌ می‌کنند.

چکش تخریب پنوماتیک یا بادی

این چکش‌ها نوعی ابزار الکترومغناطیسی هستند که عمدتا از آن‌ها برای تخریب و شکستن بتن و سنگ استفاده‌ می‌کنند.

چکش تخریب هیدرولیک

چکش‌های تخریب هیدرولیکی از قدرتمند ترین ابزارها هستند که قدرت ضربه فوق‌العاده‌ای دارند و معمولا از آن‌ها برای تخریب سطوح مستحکم استفاده‌ می‌کنند.

لازم است که اشاره کنیم تمامی این چکش‌های تخریب دارای یک کارکرد یکسان هستند و تنها قدرت ژول و تعداد ضربات آن‌ها با هم متفاوت است.

نکات مهم هنگام استفاده از چکش‌های تخریب

  • این چکش‌ها معمولا سنگین هستند و نحوه استفاده صحیح از آن‌ها بسیار مهم است و به این ترتیب‌ می‌توان خطرات احتمالی ناشی از لغزش آن را کاهش داد. هنگام استفاده از چکش تخریب نیاز است که فرد دستکش ایمنی، کلاه ایمنی و چکمه ایمنی انگشتان استیل داشته باشد تا مانع از صدمه دیدن دست و پای خود شود. بهتر است حین استفاده از آن فردی در نزدیکی شما وجود نداشته باشد زیرا ممکن است آسیبی به وی وارد شود.
  • با اعمال فشار محکم رو چکش تخریب‌ می‌توان از لغزش دستگاه و بروز صدمات مختلف جلوگیری نمود.
  • به هیچ عنوان نوک دستگاه را طرف خود قرار ندهید، زیرا احتمال دارد آسیبی ناگهانی به شما وارد کند. علاوه بر این نباید نوک دستگاه را به صورت عمود نیز قرار دهید، زیرا تنها یک سوراخ در همان نقطه به وجود‌ می‌آورد. در واقع شیوه صحیح قرار دادن نوک دستگاه میان یک زاویه و اشاره به سمت پایین است.
  • هرگز با عجله دستگاه را از سطح تخریب عقب نکشید زیرا ممکن است به دستگاه و صورت و مچ دست شما آسیب وارد شود و باید با احتیاط بیشتری با این چکش‌ها کار کنید.
  • علاوه بر تمامی موارد ذکر شده مراقبت و نگهداری از چکش تخریب بسیار حائز اهمیت است و این ابزار نیز همانند هر دستگاه دیگری ممکن است خراب شود. دلایل خرابی چکش تخریب‌ می‌تواند مسائل مختلفی باشد اما با تعمیر به موقع و مراقبت از آن‌ می‌توان از این دستگاه برای مدت زمان طولانی‌تری استفاده نمود.

نکات مهم هنگام خرید چکش تخریب

در هنگام خرید بهترین مارک چکش تخریب باید به فاکتورهایی توجه داشته باشید تا بتوانید خریدی هوشمندانه انجام دهید. از جمله این نکات‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • کارایی مد نظر و میزان قدرت تخریبی که‌ می‌خواهید دستگاه داشته باشد را مشخص کنید.
  • از این ابزار تنها یکبار استفاده نمی‌کنید، بنابراین کارایی آن در آینده را نیز در نظر بگیرید.
  • چکش تخریبی با سایز مناسب انتخاب کنید. زیرا‌ می‌خواهید ساعت‌ها از آن استفاده کنید و باید وزن و قدرت آن متناسب با توان شما باشد.
  • هرگز کیفیت را فدای قیمت نکنید، سعی کنید دستگاه‌های با ویژگی‌های منحصربه فرد و استاندارد که عمر طولانی‌تری دارد انتخاب نمایید و از خرید چکش‌های تخریب برندهای نامعتبر و تقلبی با قیمت ارزان بپرهیزید.

سخن پایانی

چکش تخریب نقش و جایگاه مهمی در صنعت ساختمان سازی و تخریب سازه‌ها دارد. این چکش‌ها توسط برندهای مختلفی تولید و در بازار عرضه‌ می‌شود. اما کیفیت و برند دستگاه بسیار حائز اهمیت است. بنابراین باید آن را از فروشگاه‌های معتبر که اجناس اصل و اورجینال بهترین برندها را ارائه‌ می‌دهند تهیه کنید. وب‌سایت ابزارچی از برترین مجموعه‌های فعال در زمینه ارائه ابزارآلات صنعتی است که با اطمینان خاطر از کیفیت محصولات و خدمات آن‌ می‌توانید برای خرید ابزار و چکش تخریب به آن مراجعه کنید.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا