آموزشبتنفن اسکلت بتنیفن ساخت و سازفن مصالح ساختمانی

نحوه انتخاب ملات مناسب در حین ساخت

انتخاب ملات بر کیفیت فرآیند ساخت و ساز و محصول نهایی ساختمانی تأثیر می گذارد. درک بهتر مواد مورد استفاده در ساخت و ساز، فرآیند و محصول نهایی نیز برای انتخاب ملات مناسب ضروری است. در این مقاله نکات مهمی که در انتخاب ملات مناسب برای سنگ تراشی باید در نظر گرفته شود را توضیح می دهیم. دستورالعمل ها مطابق با استانداردهای ASTM بیان می شود، که در آن ملات انتخاب شده برای ساخت و ساز باید با موارد زیر مطابقت داشته باشد:

نحوه انتخاب ملات مناسب در حین ساخت

ساخت ویلا انتخاب ملات بر کیفیت فرآیند ساخت و ساز و محصول نهایی ساختمانی تأثیر می گذارد. درک بهتر مواد مورد استفاده در ساخت و ساز، فرآیند و محصول نهایی نیز برای انتخاب ملات مناسب ضروری است. در این مقاله نکات مهمی که در انتخاب ملات مناسب برای سنگ تراشی باید در نظر گرفته شود را توضیح می دهیم. دستورالعمل ها مطابق با استانداردهای ASTM بیان می شود، که در آن ملات انتخاب شده برای ساخت و ساز باید با موارد زیر مطابقت داشته باشد:

اعضای تیم ساخت و ساز ممکن است نظرات متفاوتی در مورد این مفاهیم و اهمیت مواد مختلف داشته باشند. در صورتی که مهندس بر انتخاب ملات متمرکز باشد، معمار ممکن است به ظاهر ساختمان اهمیت دهد، در حالی که پیمانکار ساختمان ممکن است نگران این باشد که محصول چقدر برای دستیابی به حداکثر بهره وری موثر خواهد بود.

با این حال، به دور از همه، مالک ممکن است یک پروژه مبتنی بر کیفیت و بودجه را درخواست کند. اما به طور کلی هنگام انتخاب ملات باید دیدگاه متعادلی داشت. همچنین ایده کلی که در انتخاب ملات برای کارهای بنایی باید رعایت شود این است:

یک نوع ملات بهترین انتخاب برای همه کاربردها نیست.

یک نوع ملات نمی تواند بالاترین عملکرد را در همه کاربردها ارائه دهد.

یک نوع ملات به تنهایی نمی تواند کیفیت ملات را تعیین کند.

انواع ملات بر اساس مشخصات استاندارد ملات بنایی:

استانداردهای ASTM مشخصات و توصیه هایی را ارائه کرده اند که می توان برای شناسایی مواد و محصولات از آنها پیروی کرد. برای مشخصات پروژه باید به مشخصات استاندارد ملات واحد ساختمانی اشاره کرد. در حالی که بر اساس مشخصات استاندارد ملات بنایی، پنج نوع ملات اساسی وجود دارد که برای پاسخگویی به انواع کاربردهای بنایی استاندارد شده اند. از جمله این انواع می توان به موارد زیر اشاره کرد:
نوع ملات (N).

نوع ملات (S).

نوع ملات (M).

نوع ملات (O).

نوع ملات (K).

۱- ملات نوع (N) مورد استفاده در عملیات ساختمانی:

دوغاب نوع (N) دوغابی با مقاومت متوسط ​​با مقاومت فشاری ۲۸ روزه ۷۵۰ psi است. برای دیوارهای بیرونی و دیوارهای بالای درجه که در معرض شرایط آب و هوایی شدید قرار دارند استفاده می شود. مخلوط دوغاب نوع (N) از ۱ قسمت سیمان پرتلند، ۱ قسمت آهک و ۶ قسمت ماسه تشکیل شده است.
مخلوط ملات نوع (N) به طور کلی یک مخلوط ملات عمومی در نظر گرفته می شود که می تواند برای کارهای نصب باربر خارجی و داخلی استفاده شود و به عنوان مخلوط ملات برای مصالح بنایی ریز مورد استفاده قرار گیرد.

۲- مخلوط ملات نوع (S) مورد استفاده در عملیات ساختمانی:

ملات نوع (S) انتخاب پروژه در درجه یا پایین تر است. استحکام فشاری کلی ۱۸۰۰ psi با استحکام کششی و چسبندگی بالاتر را فراهم می کند. این ترکیب از قدرت‌های ۲۳۰۰ تا ۳۰۰۰ psi تشکیل شده است. توانایی بالاتری در تحمل فشار خاک و بارهای دینامیکی مانند باد و زلزله دارد. همچنین مقاومت بالاتری در برابر یخ زدگی و آب شدن دارد.
کاربردهای درجه پایین تر مانند بنایی دیوارهای حائل، فاضلاب، منهول ها، پایه های بنایی و در سازه های درجه یک مانند راهروها و پاسیوهای آجری، از مخلوط ملات نوع (S) استفاده می شود.
۳- مخلوط ملات نوع (M) مورد استفاده در عملیات ساختمانی:

مخلوط ملات نوع M دارای بالاترین مقاومت مخلوط ملات با بیشترین میزان سیمان پرتلند می باشد. این ترکیب برای بارهای سنگین و کاربردهای درجه پایین توصیه می شود. مناطق مختلف ساختمانی که در آن مخلوط ملات نوع M استفاده می شود، دیوارهای حائل، راهروها و فونداسیون ها هستند.
در مقایسه با سایر انواع ملات کاربرد کمتری دارد و خاصیت چسبندگی و آب بندی کمتری دارد. این برای کاربردهای نوردهی مناسب نیست اما برای کاربردهای سنگ طبیعی انتخاب خوبی است.
۴- مخلوط ملات نوع (O) مورد استفاده در عملیات ساختمانی:

مخلوط دوغاب نوع (O) استحکام فشاری کمتری در حدود ۳۵۰ psi ایجاد می کند. از آنجایی که کاربرد آن بیشتر برای کاربردهای داخلی و سازه های کم رده مناسب است. برای مکان هایی که بادهای شدید دارند انتخاب خوبی نیست. قوام و سهولت کاربرد مخلوط ملات نوع O آن را برای هدایت کار و تعمیر سازه های موجود مناسب می کند.
۵- مخلوط ملات نوع K مورد استفاده در عملیات ساختمانی:

این یک مخلوط ملات نادر است که در ساخت و ساز استفاده می شود، که عمدتاً محدود به مرمت یا مشخصات منحصر به فرد است. دارای مقاومت فشاری پایین ۷۵ psi است. بافت صافی دارد و برای مرمت کارهای ساختمانی در بناهای تاریخی یا قدیمی انتخاب خوبی است.

منبع :  ساخت و ساز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا